با رعایت این پنج تکنیک دیگران شما را به خودشان ترجیح خواهند داد!

بارها و بارها شنیده ایم که در عصر ارتباطات زندگی میکنیم، وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی همه مردم جهان را به راحتی به یکدیگر متصل کرده است و خیل عظیمی از مردم و شرکتهای بزرگ و کوچک با استفاده از این فناوری ها به رونق و توسعه کسب و کار خود میپردازند.

آنقدر اهمیت این ارتباطات واضح است که نیاز به توضیح بیشتری درمورد آنها نیست، اما نوع دیگری از ارتباط وجود دارد که اتفاقا قدیمی تر اما اثر گذار تر از نوع جدید و مجازی آن است.

بله ما درباره ارتباط مستقیم و رودر رو با افراد مختلف صحبت میکنیم. باور داشته باشید یا خیر هنوز هم این شیوه بسیار سنتی که قدمت آن به زمان خلق بشر برمیگردد بسیار کار آمد تر و مهم تر از ارتباطات مجازی در اینترنت است.

از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی است و همه کارهای خود را با همکاری دیگران پیش میبرد، پس یادگیری مهارت برقراری ارتباط صحیح با دیگران از جمله مهم ترین مهارت های ضروری برای ادامه کار و پیشرفت شما ست.

اما منظور ما از ارتباط همکاری کردن و صحبت کردن تنها نیست.  منطور ما ایجاد یک ارتباط بسیار موثر است که به درک دوطرف از رابطه کاری بیانجامد.

برای مثال تا بحال برایتان پیش آمده که همکار شما در محل کار منظور شمارا متوجه نشود؟
یا رئیس‌تان نتواند درک کاملی از واقعه ای که برای شما پیش آمده داشته باشد؟
این یک مشکل بزرگ است که احتمالا بخش عظیمی از آن به روش ارتباط برقرار کردن خود شما باز میگردد.

اما این ۵ راه را یاد بگیرید و البته استفـــــــاده کنیـــــــد تا نتایج‌ش را در تمام زندگی‌تان ببینید.

 

تکنیک اول
» در فرم بیان صحبت خود دقت بیشتری کنید

در یک ارتباط مکالمه ای که بین شما و همکارتان اتفاق می افتد باید طوری به صحبت های او واکنش نشان دهید که بتوانید به طرف مقابل بفهمانید که کاملا متوجه منظور او شده اید.

برای مثال در جواب هایتان هرگز از کلمات محدود و چکیده استفاده نکنید.

حتی اگر متوجه منظورش شدید از او بخواهید جوانب دیگر موضوع را برایتان توضیح دهد. یا با مرور هدفی که در بحثتان مطرح شده نشان دهید که کاملا حواستان جمع بوده. از رفتار بدن خود استفاده کنید.

زبان بدن شما نیز به طور ناخوداگاه در ذهن طرف مقابل تاثیر میگذارد. اگر شما قرار است چیزی را به همکارتان بگویید، سعی کنید توضیحات کاملی دهید البته مواظب باشید که زیاده گویی نکنید. زمان صحبت اگر با یک کاغذ و قلم یادداشت برداری کنید طرف مقابل متوجه میشود که شما چقدر به موضوع اهمیت میدهید.

سعی کنید آخر بحث جمع بندی را انجام دهید، یک بار خواستها و صحبت ها را مرور کنید و از طرف مقابل بپرسید که ” آیا منظورت رو درست فهمیدم؟

»‌ این چهار و نیم اصل زبان بدن که به شما کمک میکند دیگران را راحت متقاعد کنید را حتما بخوانید.

 

تکنیک دوم
» همدلی؛ خودتان را جای او بگذارید

گاهی اوقات صحبت های ما در زمینه های عاطفی است. شاید یک کارمندتان درحال توضیح دادن مشکلات خانوادگی اش است یا اینکه دوستتان میخواهد با شما درد و دل کند. در این زمینه ها شما باید اکتیوتر باشید. یعنی فقط گفته جلمه “آه متاسفم ” یا ” درکت میکنم” پسنده نکنید.

اولا زمانی که حرفهای اورا میشنوید سعی کنید که خود را در موقعیت آن طرف فرض کنید و کاملا خودتان را در آن شرایط دشوار ببینید. بعد از آنکه حرفهای طرف مقابل را شنیدید شما هم سعی کنید داستانی از مشکل مشابه خودتان یا نزدیکانتان برایش تعریف کنید تا متوجه شود که شما او را درک میکنید.

هیچ وقت از کسی که صحبت عاطفی یا درد و دل با شما میکند نپرسید که : ” من چیکار میتونم برات بکنم
بلکه به او بگویید ” من کمکت میکنم” یا ” من برای رفع مشکلت اینکارو میکنم

سعی کنید حس همدلی و هم دردی را نشان دهید، کنار او بنشینید و واقعا قدمی برای رفع مشکل او بردارید. این ایجاد ارتباط موثر سبب میشود تا در طرف مقابل در موقعیتی مشابه به شما کمک کند.

تکنیک سوم
» داستان‌گویی کنید

همه روانشناسان معتقد هستند که یکی از مهمترین روش های برقراری ارتباط با دیگران داستان گویی است.
برای همین است که در کمپ های ترک اعتیاد یا بیماری های روانی معمولا افراد برای یکدیگر داستان زندگیشان را تعریف میکنند تا باهم حس همدلی و اشتراک را پیدا کنند.

شما نیز اگر میخواهید ارتباططان را در مدرسه جدید، محله جدید و یا شرکت جدیدتان آغاز کنید، بسیار مهم است که آدم های جدید اطرافتان شما را بشناسند. پس با گفتن داستان های زندگی خود، در های شناخت خود را به روی آنها باز کنید.

هرچه بیشتر آنها شمارا بشناسند راحت تر شما را درک میکنند. این روش بخصوص برای بانوان بسیار پر کاربرد هست. البته سعی کنید در مواجحه با آدم های جدید بیشتر کلی گویی کنید و رازهای زندگی خود را همچنان مخفی نگاه دارید.

تنها یک بار برای همیشه بدون تردید خودتان باشید

آنتونی راپ
هنرپیشه و خواننده اهل ایالات متحده آمریکا

تکنیک چهارم

» یک زبان مشترک پیدا کنید

خیلی وقت ها ما و طرف مقابلمان در اصل یک نظر را داریم اما زبان یکدیگر را متوجه نمیشویم. وقتی قرار است با کسی ارتباط برقرار کنید باید دقت کنید که طرف مقابل از کجا می آید، چه فرهنگی دارد، به چه چیزهای علاقه و اعتقاد دارد.

در واقع یافتن یک زبان مشترک به شما کمک میکند که سوتفاهم ها را در ملاقاتتان از بین ببرید.  این به شما کمک میکند که اگر قرار است سوالی بپرسید و یا اصطلاحی را به کار ببرید بدانید چطور آن را بیان کنید که به طرف مقابل برنخورد و متناسب با شخصیت او باشد.

معمولا بازاریابان بزرگ زمانی که قرار است به نقاط مختلف کشور برای فروش یک محصول سفر کنند ، قبل از آن مطالعات بزرگی در باره نوع فرهنگ، رفتار و علایق مردم آن منطقه کسب میکنند. این به آنها کمک میکند که بتوانند به بهترین شکل ممکن ارتباط خود را با بازار فروش که همان مردم هستند برقرار کنند.

تکنیک پنجم

» گام به گام پیش بروید

سعی شما باید بر این باشد که برقراری ارتباط موثرتان را گام به گام پیش ببرید. مثلا اگر میخواهید با همکاران یا کارمندان شغل جدیدتان بهتر آشنا شوید بدانید که این کار را باید در چند مرحله انجام دهید.

در ابتدا باید سعی کنید که اولین ارتباطهای جزئی را برای برقرار کردن ارتباط ایجاد کنید. این گام میتواند با مسئله جزئی مثل صحبت درباره قیمت ارز، یا مسابقه فوتبال شب گذشته آغاز شود.

در گام بعدی سعی کنید شناخت خود را از طرف مقابل بیشتر کنید. در همین بحث های حاشیه ای هم میتوانید از عقاید طرف مقابلتان مطلع شوید و بعد از مدتی که شناختتان تکمیل شد بهتر است گام نهایی یعنی بهبود وضعیت رابطه را بردارید و کم کم این رابطه را به بالاترین سطح برسانید.

 

حرف آخر
معمولا افراد برون گرا مشکلی در برقراری ارتباط با دیگران ندارند، اما کسانی هستند که به دلیل خجالتی بودن و درونگرایی، شخصیتی تنها دارند و میترسند که به دیگران نزدیک شوند. آنها بیشتر میترسند که توسط آنها پذیرفته نشوند. این نکته را باید بدانید که امروزه هپچ کاری بدون داشتن ارتباط موثر با افرادی که در آن حوضه فعال هستند پیش نمیرود و همین ارتباطی که شما با دیگران ایجاد میکنید، صدها راه میانبر را پیش پای شما میگذارد.

حالا وقت آن است که شما خواننده محترم از تجربه خودتان در ارتباطاتی که ایجاد کرده اید برای ما بگویید.


اگر ارتباطات بهتری می‌خواهید حتما این چند مقاله را هم بخوانید:

مطالب مشابه